CANAL ROJA (TRES EN RATLLA)

La Canal Roja, també anomenada Tres en Ratlla, és el típic barranc sec montserratí, molt vertical i estret. Comença amb desgrimpades i ràpels d'entre 5 i 15 metres, entre passos curiosos. La part final és la més espectacular i aèrea del descens, on s'encadenen el sis ràpels de més longitud. L'últim dels quals amb una llargada de 30 m amb un tram volat sobre una balma. Es pot fer tot l'any i és ideal per a practicar tècniques d’oposició i ràpel. Té una longitud de 900 m i un desnivell de 450 m. S'ha de portar casc, arnès, davallador, bagues de seguretat i una corda de 60 m o dos de 30 m.

Sortim de l’aparcament de la masia de Can Jorba i agafem la pista de la dreta en direcció El Bruc. A uns 500 metres més endavant, trobem un camí marcat amb una fita de pedres i marques vermelles. Remuntem aquest camí que puja pronunciadament pel serrat de la Palomera tot seguint les marques vermelles. Arribarem a un coll. A partir d’aquí el camí baixa deixant el barranc de la Canal Roja a mà dreta fins a creuar-lo.

El barranc comença amb desgrimpades i passamans que ens ajuda a progressar i superar uns quants tolls.

El primers ràpels que trobem són de 13 i 15 metres. Aquest últim s’ha de fer des de la base d’un arbre on haurem de fer un flanqueig lateral.

Els següents ràpels de 5 i 7 m tenen cordes fitxes. Estem a la part més estreta i encaixada del barranc. Aquí farem servir tobogans i passos amb la tècnica d’oposició.

Després de dos ràpels curts, s’arriba a un ràpel de 12 m. S’ha de vigilar de no posar el peus dins el bassal que hi ha al tram final. Passat aquest tram, un curt ràpel de 4 m es pot evitar anant per l'esquerra.

Un ràpel de 8 m amb una corda fitxa lligada a un arbre, dóna pas al tram dels grans ràpels del barranc. El primer ràpel de 20 m és força obert i baixa al costat d’una figuera que surt de l’escletxa de la paret.

Un flanqueig que ens ha de dur a un arbre on s’ha de muntar la reunió, és uns dels passos més complicats del barranc. Aquest tram té 20 m i és força encaixat i tècnic.

Al final del darrer tram estret, s’arriba a una petita plataforma des d’on surt el ràpel més compromès de tots. El barranc gira a l’esquerra i cau vertical en forma de V uns 23 m. Al mig del descens hi ha un roc que caldrà salvar amb una mica de perícia per a no quedar encaixat.

Al final d’aquest impressionant descens, s’abandonen les parets del torrent per quedar a l’aire lliure. Davant nostre tenim les grans parets del serrat dels Tudons. El penúltim ràpel és fa des d’una balconada i és la continuació del que hem fet abans. Té 18 m i ens deixa just al principi de l’últim ràpel.

L’últim ràpel és el més llarg. Té 30 m dels quals els últims 10 m són volat. S’ha de muntar encaixat a la roca. L’entrada és una mica delicada. S’ha de mirar de no donar-nos un cop contra la paret contraria, ja que la corda ens mana cap a la roca.

El final del barranc del Tres en Ratlla ens deixa a la Cova dels Degotalls de Can Jorba. Resseguim el camí que ve del Joc de l’Oca, deixant la cova a la nostre dreta i en poc temps arribem a l’aparcament de la masia de Can Jorba.