TORRENT DE SANTA CATERINA

El torrent de Santa Caterina es troba a la cara sud de Montserrat, entre el serrat del Penitent i la serra de Sant Joan. Forma part d'un dels torrents més llargs de la conca montserratina i es divideix en tres parts ben diferenciades. La part més alta és el torrent de Santa Caterina pròpiament dit, la part mitja es coneix com a torrent de la Font Seca i la part baixa com el torrent de la Salut. Té una longitud de 750 m i un desnivell de 198 m. S’ha de portar casc, arnès, davallador, bagues de seguretat i una corda de 30 m. Es pot combinar amb el torrent de la Font Seca. En aquest cas s'haurà de porta una altra corda de 30 m.

L'aproximació es fa des de la plaça de l'església de Collbató, seguint el carrer Pau Bertran. Hi ha tres possibilitats, pujar per la drecera dels Graus, la drecera del Fra Garí o el camí Vell de Collbató al Monestir. Passat la Font Seca (si es vol fer el torrent de la Font Seca, aquest punt és l'inici), el camí s'endinsa en el torrent de Santa Caterina i es passa per davant del final del torrent. No gaire més amunt hi ha una cruïlla molt ben senyalitzada. S'ha de girar a l'esquerra en direcció a Sant Joan i seguir pel camí que puja paral·lel al torrent de Santa Caterina.

Ja gairebé al final d'aquest camí, just quan es veu de prop la capella nova de Sant Joan, a mà esquerra d'una clapa de roca situada al ben mig del camí, surt un corriol poc practicat i que va a parar a l'ermita de Santa Caterina (antigament coneguda com l'ocelleria, per la quantitat d'ocells que niaven al seu voltant). El torrent comença al final de la baixada i s'ha d'anar a cercar la millor entrada. Si es vol anar a visitar l'ermita, s'ha de continuar a la dreta i a pocs metres, molt amagada per la vegetació, està l'ermita de Santa Caterina. Sigueu discrets ja que l'ermita acostuma a estar habitada.

El torrent de Santa Caterina està bàsicament format per ràpels curts (alguns trams equipats amb cordes i passamans) i per passos estrets. Però no per això ens hem de confiar. També, en ésser un torrent poc freqüentat, ens trobarem en molts moments que hem de travessar per zones amb molta vegetació (esbarzers, arítjols, arbres caiguts, etc.), cosa que ja es comprova abans d'arribar als primers ressalts.

El primer pas delicat que trobem és una rampa que hem de desgrimpar amb molta cura per la banda esquerra. Passat aquest pas arribem al primer ressalt de 4 m equipat amb una corda i força encaixonat. Però nosaltres fem servir les nostres muntant un curt ràpel. Al poc, arribem a un passadís estret d'uns 30 m equipat amb un passamà al principi i una corda al final. Aquest equipament permet evitar passar per entremig de l'abundant vegetació, però s'ha de fer amb molta precaució perquè la zona és molt humida i les parets rellisquen. Continuem baixant pel torrent entre curts ressalts de 2 i 4 m equipats amb cordes. Passem per un tram boscos, amb molta vegetació i arbres caiguts que dificulten la progressió i arribem als primers ràpels equipat per a rapelar.

La part central del torrent és més oberta i està format per un seguit de ressalts continus i esglaonats, on si es porta una corda llarga (60m) es poden baixar amb un sol ràpel. Aquesta tècnica d'agrupar ràpels es pot fer servir varies vegades. Els ressalts no són molt verticals, amb la qual cosa no hi ha gaire dificultat, tot i sumar metres.

Passada una zona que hi ha una cisterna obrada, que es pot evitar fent un flanqueig, el torrent passa per una zona estreta i un tram boscos en el que es troben el ràpels més verticals del torrent de 8 i 9 m i en el que es comença a veure el camí Vell de Collbató. Molts ressalts del torrent, menys els trams més verticals, es poden desgrimpar a l'ajuda de cordes fixes.

El tram final del torrent torna a ser encaixonat i selvàtic. Els dos últims ràpels de 5 i 4 m és poden fer d'una tirada i no caldrà fraccionar-los. A partir d'aquí es pot recollir la corda, ja que no hi ha més ressalts. Només s'ha de seguir la llera del torrent entre l'espesa vegetació fins a retrobar el camí Vell de Collbató al Monestir i desfer la ruta d'aproximació o enllaçar amb el torrent de la Font Seca.

BIBLIOGRAFIA
Data del descens: 15/05/2011
Integrants: Carmen, Núria, Jordi A, Jordi S, Antonio, Oriol i Josep M.
Ressenya: Antonio i Josep M.
Fotografia: Antonio, Jordi S i Oriol.